The Land Of Charity Mind ~

In this world, people live in different modes .. In various characters that sometimes bring a life experience ... The experience will be used in the generation of our parents for guidance young people in the future .. Future will not remain long as this world is only temporary ~~ Wallahualam ~

The World of Moneys

Sunday, February 27, 2011

Tanjung Tuan time !

Asal Usul Tanjung Tuan  : Tanjung Tuan or Cape Rachado (as named by the Portuguese, meaning Broken Cape) is an exclave of the state of MalaccaMalaysia. It is a cape with a lighthouse facing the Strait of Malacca. Though it is administered by the Malacca state government, the area used to fall under the sovereignty of Negeri Sembilan which surrounds it.
The coastal area off the cape, is famous as the site of the naval Battle of Cape Rachado in 1606, between the Dutch VOC and Portuguese fleets, the opening act for the series of conflicts between the coalition of Dutch-Johore and Portuguese Malacca that ultimately ended with the Portuguese surrender of the city and fort of Malacca to the VOC in 1641. 
Pintu masuk ke Tanjung Tuan...Start masuk je kt Tanjung Tuan..kita sudah masuk SEMPADAN MELAKA.

Sebut pasal Tanjung Tuan ni..Tanjung Tuan banyak mendatangkan perubahan pada diri aku...Minat aku mendaki kt tanjung tuan ni secara tidak langsung..Aku start naik Tanjung Tuan ni semasa aku Sem 2 thn lps...Itupown kawan2x ajak...Ahseng,Apip,Shidi,Abrar,Ipin,Apip ngan Aku mmg slalu gi Tanjung Tuan kalau ade masa lapang ...Aku plk mse time follow mereka tu bru pertama kali naik Tanjung Tuan ni...Haha..Mmg mengah lah aku jwpnye...Jalan kaki nak naik kt situ pown dah penat..Apatah lagi nak berlari..Fuhh..Pnat ya amat..(Blom lagi Mendaki Gunung Kinabalu lagi) . Sampai je atas masing2 pown berehat jap lps berjogging dr bawah...Cme aku je yg jalan kaki naik kat ats..( X larat beb...tambh2x plk berat aku mse time tu 83kg) ..Mmg berat lah...Dah puas berehat..Mereka ajak naik ats lak...Tengok pemandangan....
Pemandangan dari atas...Belakang rumah api Tanjung Tuan...

Lps menikmati pemandangan kt situ...Mereka ajak pergi ke bawah plk...Fuhh ~ Curam btol bila nak turun ke bawah tu...Amek mse dalam 15-20 minit nk smpai ke bawah...Jalan nak gi ke bawah Rumah Api Tanjung Tuan mmg curam..And agak licin...Banyak jgk rmh rehat kt setiap checkpoint nak gi ke bawah...Selepas smpai je kt bawah..Kami semua melihat sbuah pantai yg sangat bersih...Jernih siot air die..Leh nampak la kaki aku...Aku x de gambar pantai tu..Klu de gmbr die..Mmg cantek lah..Siyes x tpu....Ape lagi..Kteowg pown bermandi manda..Kcuali aku..aku sekadar celop2 kaki je kt situ...Hahaha...
Selepas abis je mandi manda kt bawah tu...Kami semua pown naik ke ats balik sebab nak balik...Masa nak naik ats tu...Fuhh ~ Separuh nyawa aku nk hilang..Mne x nye..berlari2x nak naik kt ats..Dah la tinggi, curam plk tu...Fuhh..aku pown amek mse 5 mnt jap nak berehat..Jalan slow2 dulu..Tp Ipin,Abrar ngan Ahseng...Aq tgk steady je dowg naik ats..Klu aq lah dh x larat dah..Tambah2 plk ngan berat aq 83 kg tu...Aku ngan Shidi je ade kt  tmpt rehat tu...Rehat jap..pas2 sambung balik sampai naik ke atas...Smpai je kt atas..Fuhh ~ Aku pnye penat bagaikan nak mati rasanya..Ipin,Abrar,Aseng ngan Apip mnunggu je dr atas...Haha..Selepas itu, kami semua pown balik menuju ke rumah ...
Itulah CERITA PERMULAAN aku naik ke Tanjung Tuan tu...Slps itu, aku pown nekad nak krgkan berat badan aku..Semasa aku Sem 3 plk..aku jogging tiap2 ari selepas abis klas ptg ..Aku selalu jogging ngan Shidi...Kdg2 bnyk petua yg Shidi bagi kt aku...(Kdg2 pown petua die pown x leh gne gak...hahaha) ..Selama 3 ke 4 bulan aku jogging naik-turun bawah kt Tanjung Tuan tu..akhirnya dpt jgk aq turunkan 10kg...(drpd 83 ke 73 kg lak) ..Pemakanan pown harus dijaga..Amek kuantiti yg scukupnya..(Tidak boleh lebih)...Then aku amalkan sampai sekarang...Sekarang ni aku dah naik Sem 4 ...Tiada siapa yg dapat temani aku pergi ke Tanjung Tuan...Aku pergilah sorang2 kt sne naik-turun Tanjung Tuan tu..Bila aku dah biasa pergi ke sana...Tak de lah mengah sgt dah sekarang..Sebab smua penjuru kt Tanjung Tuan tu aku dah explore...Sekarang ini aku dah puas hati dengan berat badan aku sekarang..Berat aku sekarang ni 67.8 kg...(Selalu aku timbang kt gim Politeknik tu klu de masa) ..Tapi walaubagaimanapown...Aku tetap trus mendaki naik ke Tanjung Tuan sebab itu sdh mnjadi kebiasaan aku kt Port Dickson...Klu tidak kerana Tanjung Tuan, aku tak dapat berat yg aku inginkan seperti skrg..Alhamdulillah..Syukur ke Hadrat Allah S.W.T kerana telah mmbukakan hatiku kepada Tanjung Tuan...

Ini baru pertengahan..kat jalan ni kadang2 selalu gak aku jumpa Kucing Hutan...(Ntah btol ke tidak) selalu merayau-rayau kt sekitar jalan tu...

Ini permandangan dari bawah plk...Tmpt kami semua berehat dulu sblm naik ke atas...Kat bawah tu lah aku slalu Stretching slps jogging dr pintu masuk Tanjung Tuan tu...

Pengalaman aku di Tanjung Tuan mmg sukar utk aku lupakan...Mcm2x perubahan yg ia bawakan kpada aku...Terima Kasih Tanjung Tuan...Aku akan selalu melawat kau kt sana..Jangan risau...Walaupown aku dah genggam segulung Diploma kt politeknik nnti...Aku sentiasa mengunjungi Tanjung Tuan ni.... ~~ WITH SINCERELY HEART TO WRITE THIS ~~ ^_^


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...